مقطع دکترا در آلمان

  • نویسنده: نیاتوس خوش سیما
  • ۱۱ دی ۱۳۴۸
  • ۰۳:۳۰
  • مشاهده: ۴,۳۲۱ بار

در حال حاضر، متداول ترین راه گذراندن دوره دکترا در آلمان روش سنتی آن می باشد که البته تدریجاً روش های دیگری هم به آن اضافه میشود. دانشجویی که برای دوره دکترا برنامه ریزی می کند، باید با استادی از دانشگاه های آلمان که در رشته مورد نظر به عنوان متخصص شناخته می شود، ارتباط برقرار کند. البته یافتن استاد راهنما کار ساده ای نیست، چرا که اساتید اغلب از میان شمار زیاد درخواست های رسیده، ترجیحا دانشجویی را انتخاب می کنند که از دوره های قبل می شناسند. با این وجود ارسال درخواست همراه با یک طرح پایان نامه خوب، به موفقیت شما خواهد انجامید. چنانچه در این رابطه امکان ایجاد ارتباط از طرف دانشگاه محل تحصیل در ایران با آلمان وجود دارد، حتماً از این موقعیت استفاده کنید. وب سایت DAAD نیز می تواند در پیدا کردن استاد راهنمای مناسب به شما کمک کند.

دوره فوق لیسانس در آلمان

 

شرایط عمومی:

اتمام مقاطع M.A و یا M.Sc با نمرات بالا

تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی (منوط به رشته و موضوع دکترا)

پیشنهاد طرح پایان نامه (Proposal)

اخذ تأییدیه از یک استاد راهنما

نظام آموزشی درآلمان

 

دوره دکترا 3 الی 4 سال بوده و در مجموع بستگی به میزان فعالیت دانشجو دارد. دوره به زبان آلمانی و یا انگلیسی برگزار می شود. به تازگی به ویژه در رشته های علوم طبیعی و مهندسی بیشتر طرح ها و ارائه پایان نامه به زبان انگلیسی صورت می گیرد. این موضوع باید با استاد راهنما مطرح و حل شود.

تنظیم تقاضانامه برای استاد راهنما عموماً اساتید تقاضانامه های متعددی از دانشجویان دوره دکترا جهت نظارت و راهنمائی شان برای پایان نامه دریافت می کنند. از این رو می بایست در تقاضانامه ی تنظیم شده، علت انتخاب این استاد و موضوع مورد نظر گویا و روشن باشد. دانشجویان موضوع خود را مستقلاً انتخاب کرده، پس از بررس و گفتگو با استاد راهنما میتوانند محتوای موضوع را تکمیل کرده یا تغییر دهند. لطفا دقت داشته باشید که برای برقراری ارتباط با یک استاد شرط لازم این است که این استاد نه تنها در رشته ی تحصیلی شما بلکه مخصوصا در حیطه موضوع رساله شما دارای فعالیت علمی باشد.

 

بنابراین تنظیم اولین تقاضانامه باید به گونه ای باشد که استاد راهنما از توانمندی علمی دانشجو و هدفمندی وی در حیطه موضوع انتخابی اطمینان حاصل کرده، استنباط او بر این باشد که همکاری او با دانشجو برای خود او نیز بی بهره نیست. صرفاً این یک همکاری و استفاده ی دو جانبه است که احتمال توافق استاد را بالا می برد.

 

پیشنهاد طرح تحقیقی برای دوره دکترا:

معرفی موضوع پژوهشی. حدوداً 1 – 2 صفحه.

اهمیت موضوع پژوهشی و ارتباط آن با رشته تحصیلی تان.

شناخت و تحقیقات از موضوع.

نگاهی اجمالی به منابع مربوطه.

روش تحقیق و پیشرفت در موضوع.

برنامه ریزی تحقیق تا حد امکان دقیق حتی اگر احتمال تغییر وجود داشته باشد.