شرایط کار دانشجویی در آلمان

  • نویسنده: نیاتوس خوش سیما
  • ۱۱ دی ۱۳۴۸
  • ۰۳:۳۰
  • مشاهده: ۴,۵۳۵ بار

شرایط کار دانشجویی در آلمان نسبت به بسیاری از کشورها ساده تر است و از طرفی امری بسیار جا افتاده برای کارفرمایان و شرکتها نیز میباشد. دانشجویان خارجی میتوانند بدون داشتن اجازه ی کار در آلمان کار کنند. برای دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند و همچنین برخی از کشورهایی که به تازگی به عضویت اتحادیه اروپا درآمده اند، این اجازه ی کار محدود است. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا (شامل دانشجویان ایران) میتوانند در سال 120 روز به صورت تمام وقت کار کنند. منظور از تمام وقت یعنی هر روز 8 ساعت میباشد. دانشجو اگر ماهیانه 450 یورو درآمد داشته باشد، از مالیات معاف میشود، ولی اگر درآمد وی از 450 یورو بیشتر شود، مالیات باید بپردازد. هر چند مالیاتی که دانشجویان میپردازند آنچنان زیاد نیست و حتی در صورت درخواست دانشجو، قابل برگشت هم میباشد. یعنی در پایان هر سال، مالیات هایی که از وی کسر شده به حسابش واریز میشود. تعطیلات رسمی آلمان مانند تعطیلات سال نو میلادی و یا آخر هفته ها جز روزهای مجاز کار حساب نمی‌شوند. به عبارت دیگر، شما اگر همه ی آخر هفته ها و سایر روزهای تعطیل هم کار کنید، جز 120 روز به حساب نمی آیند.

میتوان ادعا کرد که اکثر دانشجویان آلمان، چه آلمانی و چه غیر آلمانی، هزینه تحصیل خود را از طریق کار کنار تحصیل در المان تامین میکنند. زیرا کار در آلمان برای دانشجویان فراهم است. از کار در فروشگاه ها و رستورانها، نمایشگاهها تا کار در کتابخانه دانشگاه و یا کار برای اساتید (hiwi) و یا کار در کارخانه ها و مراکز صنعتی. بسیاری از کارخانجات و شرکتها هستند که با دانشگاه ها در ارتباط اند و تمایل دارند برای پیشبرد پروژه های خود از دانشجویان استفاده کنند و آنها را در رشته های تحصیلی خود به کار گیرند. به این نوع از کار دانشجویی، Werkstudent گفته میشود و تقریبا از ترم 3 لیسانس به بالا میتوانید روی آن حساب باز کنید. البته به شرط اینکه دنبال آن باشید. هر چند این نوع کارها بیشتر برای رشته های فنی مهندسی فراهم است.

در کل دانشجو نیروی کار ارزان تر و به صرفه ای برای کارفرماست و حقوق دانشجو از یک غیر دانشجو کمتر است و علاوه بر این کارفرما نیازی به پرداخت هزینه های حمل و نقل دانشجو ندارد، زیرا دانشجوها در ایالتهای خود و ایالتهای همسایه بصورت رایگان رفت و آمد میکنند. برای همین پیدا کردن کار دانشجویی موضوع نگران کننده ای نیست و افرادی که برای تحصیل در آلمان به این کشور سفر میکنند، میتوانند مخارج خود را از طریق کار در کنار تحصیل تامین کنند. البته آشنایی با زبان آلمانی حداقل در سطح B1 نقش مهمی در گرفتن کار دانشجویی دارد.

حداقل دستمزد دانشجوها در آلمان بر اساس قانون، ساعتی 8.5 یورو است که با همین حداقل دستمزد هم اگر دانشجو هفته ای دو روز کار کند، میتواند 90 درصد الی 100 درصد کل هزینه های یک زندگی دانشجویی را برآورده کند. زیرا یک زندگی دانشجویی با همه احتیاج های مخصوص خود، بسته به شهر و ایالت، بین 550 الی 650 یورو ماهیانه میباشد. برخی از شرکتها هستند که مبالغ بالاتری از 8.5 یورو پرداخت میکنند و حتی دستمزد یک دانشجو تا ساعتی 20 یورو هم میتواند باشد.

 

سطح زبان آلمانی مورد نیاز برای کار دانشجویی در آلمان

اگر دانشجو به زبان آلمانی تسلط نسبی داشته باشد،شانس تصاحب موقعیت شغلی به مراتب افزایش میابد. اگر دانشجو دارای تخصصی باشد، مانند نرم افزارهای کامپیوتری و یا کارهای هنری و آرایشگری و یا حسابداری، میتواند در شرکتها و فروشگاه ها شغلهای خوبی را بدست بیاورد. البته داشتن گواهینامه هم شانس یافتن کار را قطعا افزایش میدهد اما نداشتن آن برای یک دانشجو نکته منفی نیست، زیرا گرفتن گواهینامه در آلمان بین 1000 تا 1500 یورو هزینه در بردارد. اگر درآمد دانشجو ماهیانه 450 یورو باشد، از مالیات معاف میشود، و اگر بیشتر از این مبلغ باشد باید مالیات بدهد که البته با توجه به کلاس مالیاتی دانشجویان، این مبلغ، زیاد نیست و دانشجو میتواند درخواست دهد تا در پایان هر سال، مالیات پرداخت شده اش را از دولت پس بگیرد.

 

شرایط اجازه کار همراه در المان:

دانشجویانی که با ویزای تحصیلی آلمان عازم این کشور برای ادامه تحصیل هستند، میتوانند همسر خود را نیز همراه خود ببرند. البته همسر باید فرم تقاضای ویزا را جداگانه پر کند و همچنین بصورت جداگانه یک وقت مصاحبه رزرو کند و از این طریق تقاضای ویزای همراه و یا همان ویزای پیوست به اعضای خانواده را بدهد. البته شاید روند اعطای ویزا به نحوی پیش برود که همسر نتواند بصورت همزمان با دانشجوی عازم آلمان به این کشور سفر کند، اما به هر حال سفارت آلمان در تهران در صورت نداشتن نقص مدرک، ویزای پیوست را اعطا میکند. این امکان هم وجود دارد که همسر (همراه دانشجو) به موقع ویزای همراه خود را دریافت کند و هر 2 نفر بتوانند با همدیگر به آلمان سفر کنند.

و اما موضوع مورد بحث ما در حال حاضر اجازه کار همسر (همراه دانشجو) میباشد. اگر فردی موفق به دریافت ویزای همراه و یا ویزای پیوست به همسر شود، اجازه کار تمام وقت خواهد داشت و میتواند بدون هیچ گونه مشکلی بصورت تمام وقت مشغول به کار شود.

سایتی برای پیدا کردن شغل دانشجویی

 

بلوکارت و ویزای جست و جوی کار در آلمان:

شاید شما جز آن دسته از افرادی باشید که هدفتان از مهاجرت به آلمان تحصیل نباشد، بلکه مشغول شدن در بازار کار این کشور باشد. در این حالت شما باید برای دریافت ویزای کار آلمان اقدام کنید. شرایط کلی ویزای کاری آلمان این است که شما در مقطع حداقل لیسانس در ایران فارغ التحصیل شده باشید و رشته تحصیلی تان جز نیاز های بازار کار آلمان باشد (این موضوع را کارشناسان ویزا موندیال بررسی میکنند). آشنایی با زبان انگلیسی و یا آلمانی از جمله شرایط دیگر دریافت ویزای کار آلمان میباشد. در صورت داشتن همه شرایط، به شما یک ویزای ماهه داده میشود که 6 ماه فرصت خواهید داشت در آلمان یک شغلی مربوط با سوابق تحصیلی و تخصصی تان بیابید که در صورت یافتن شغل مربوطه و امضای قرارداد با یک شرکت آلمانی، به شما بلوکارت داده میشود.