• نویسنده: نیاتوس خوش سیما
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰۱:۱۰
  • مشاهده: ۸۴۳ بار

دوره های کالج، دوره های 1، 2 یا 3 ساله هستند که متقاضی را برای ورود موفقیت آمیز به بازار کار آماده می کنند و شامل آموزش  های کاربردی و عملی در کنار آموزش های تئوری هستند یعنی ترکیبی منحصر به فرد از آموزش های آکادمیک و مهارت های کاربردی. رشته های تحصیلی کالج ها معمولا متناسب با نیاز بازار کار بوده و سبب جذب سریع فارغ التحصیلان می گردد. اخذ پذیرش از کالج، نسبت به دانشگاه ساده تر می باشد و و به نمره زبان کمتری نیز نیاز دارد. به علاوه خود کالج ها نیز دوره های آمادگی زبان را برای متقاضیان برگزار می کنند. به لحاظ سنی، در برخی کالج ها برای پذیرش، محدودیتی وجود ندارد و در برخی دیگر مانند کالج های انتاریو محدودیت سنی 22 سال وجود دارد.

در کانادا کالج های فراوانی وجود دارد که متقاضیان می توانند با داشتن مدرک پیش دانشگاهی و برای برخی از دوره ها، با داشتن مدرک دیپلم تقاضای خود را ارائه دهند. برای مثال بالغ بر 200 کالج در انتاریو وجود دارد که بیش از 5000 برنامه ارائه می دهند و 83% از فارغ التحصیلان آن ها در 6 ماه اول بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار می شوند. هزینه این کالج ها برای دانشجویان خارجی حدود 14000 دلار در سال است و متقاضی باید اثبات کند که تمکن مالی مناسب برای گذراندن دوره و برطرف کردن نیازهای شخصی خود را در طی دوره دارد. هم چنین دولت کانادا هزینه درمان دانشجویان خارجی را نمی پردازد. هزینه پوشش درمانی آن ها نیز در ایالت های مختلف، متفاوت است.

برای افرادی که مدرک کارشناسی دارند و متقاضی ورود به کالج هستند نیز دوره هایی وجود دارد که در انتها به آن ها مدرک College Graduate Certificates اهدا خواهد شد و این مدرک دال بر مهارت متقاضی در آن رشته و سبب ورود وی به بازار کار خواهد بود.

 

کالج های استان کبک

در استان کبک، دانش آموزان پس از گذراندن دوره دبیرستان، به منظور ورود به دانشگاه باید وارد دوره های کالج شوند. این دوره ها اغلب 2 ساله بوده و پیش شرط ورود به دانشگاه هستند. اما چنان چه فردی دیپلم خود را در خارج از کبک و یا در خارج از کانادا اخذ کرده باشد، برای ورود به دانشگاه های کبک، نیازی به ورود به کالج ندارد و می تواند مستقیما وارد دانشگاه شود. پس یک راه برای متقاضیان ایرانی ورود به کبک، اقدام برای دانشگاه است. اما، از آنجا که برای ورود به دانشگاه نیاز به موفقیت در امتحان زبان دارند و هم چنین ریزنمرات دبیرستان آن ها نقش مهمی در پذیرفته شدن در دانشگاه مورد علاقه آن ها ایفا می کند و از طرفی، ورود به کالج ساده تر و مقرون به صرفه تر می باشد، برخی متقاضیان ترجیح می دهند که با داشتن مدرک دیپلم وارد کالج شوند. در کبک نیز تحصیل در کالج به دو زبان انگلیسی و فرانسه ارائه می گردد.

 

بیش از 70 کالج در استان کبک وجود دارد که به دو دسته تقسیم می شوند:

1.    کالج های 2 ساله که فرد را برای ورود به دانشگاه آماده می کنند

2.    کالج های 3 ساله که همانند دوره های فنی و حرفه ای در ایران بوده و فرد را برای ورود به بازار کار آماده می کنند

 

هم چنین برخی کالج ها در مونترال، به متقاضیان این امکان را می دهند که بتوانند به جای ورود به بازار کار، واحد های گذرانده شده را به دانشگاه های معتبر کانادایی ترنسفر کنند و به ادامه تحصیل بپردازند. به گونه ای که با گذراندن یک دوره 2 ساله در دانشگاه مدرک کارشناسی را اخذ کنند.

متقاضیانی که زبان اول آن ها انگلیسی نیست نیاز دارند که یکی از مدارک زبان قابل قبول را ارائه دهند البته نمره زبان مورد نیاز کالج نسبت به نمره مورد زبان مورد نیاز دانشگاه، پایین تر است. برای مثال نمره آیلتس 6 معمولا برای اخذ پذیرش کافی است. خیلی از کالج ها نیز دوره های زبان ارائه می دهند و در بدو ورود از متقاضی تقاضای مدرک زبان ندارند. این کالج ها واحدهای پیش نیاز زبان را ارائه می دهند و یا امتجحان داخلی برگزار می کنند که قبولی در آن چندان دشوار نیز نمی باشد.

لذا در بیشتر موارد کالج ها مدرک زبان نمیخواهند

دوستان عزیز، اگر مایل به ادامه تحصیل در کالج های کانادا هستید لطفا با مشاوران کارآزموده و با تجربه ما در ارتباط باشید.

تماس با ما