سیستم آموزشی در کشور کانادا

  • نویسنده:
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۷
  • ۰۲:۲۵
  • مشاهده: ۳,۶۱۰ بار

سيستم آموزشى كشور كانادا

سیستم آموزشِ  همگانى کشور کانادا بسیار قدرتمند و مجهز است وعمدتاً به شکل استانی مدیریت می‌شوند. سیستم آموزشی تحت نظارت دولت فدرال است و استانداردهای آموزشی در سراسر کشور تا حد زیادی یکپارچه باقی می‌مانند. اما ممكن است برخی جنبه‌های سیستم آموزشی کانادا بین استان‌های مختلف ، متفاوت باشد.  در كانادا هم سيستم آموزش دولتى و هم سیستم آموزش خصوصی وجود دارد. دولت كانادا به‌طور متوسط 6 درصد از کل تولید ناخالص داخلی كشور را صرف امور آموزشى می‌کند. و در ميان كشورهاى عضو سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی ، در بحث آموزش بيشترين هزينه را می‌کند. و به تمامى سطوح تحصيلى ، از پایه‌ی کودکستان تا سطوح دانشگاهی یارانه تخصیص می‌دهد.

سيستم مدارس در كانادا

به طور کلی تمامی دانش آموزان از سن ۵ سال تا ۱۷ یا ۱۸ سال  تحت پوش سيستم آموزش کانادا  هستند .اما در استان هاى مختلف سیستم آموزشی  و سطح بندی دانش آموزان كمى متفاوت است.

مدارس ابتدايى كانادا :

-شامل پيش دبستانى (در برخى از ايالت ها )  و سطوح ١ تا ٤ ، ٥ ، ٦ ، و گاها ٧ مى شود.

-شروع آموزش كودكان در كانادا : در بيشتر  استان شروع آموش از ٥ سالگى ميباشد (استان‌های کبک و انتاریو، تحصیل کودکان را یک سال زودتر آغاز می‌ كنند)

-ساعات حضور در مدرسه : ٥ تا ٦ ساعت ( بجز پش دبستانى كه شامل نيمىًاز ساعات روز ميشود)

-شروع سال تحصیلی در كانادا از ماه سپتامبر ( مهر )و پايان آن  تا ماه ژوئن ( خرداد ) مى باشد . ( گاها برخی  از مدارس کل سال را برنامه ارائه می دهند )

-شهريه تحيصل دانش آموزان خارجى در مدارس دولتى كانادا : بين ١٠ تا ١٤ هزار دلار در سال

مدارس راهنمایی کانادا :

-شامل سطوح ٥ ، ٦ ، ٧ و ٨ ميشود كه در برخى از مدارس و مناطق كمى متفاوت است .

-ساعات حضور در مدرسه : ٥ تا ٦ ساعت

-شروع سال تحصیلی در كانادا از ماه سپتامبر ( مهر )و پايان آن  تا ماه ژوئن ( خرداد ) مى باشد . ( گاها برخی  از مدارس کل سال را برنامه ارائه می دهند )

-شهريه تحيصل دانش آموزان خارجى در مدارس دولتى كانادا : بين ١٠ تا ١٤ هزار دلار در سال

دبیرستان مقدماتی كانادا :

-شامل سطوح ٧ ، ٨ و گاه ٩ ميشود كه در واقع پيش نياز دبيرستان است و دانش آموزان را برای دبیرستان آماده می کند.

-ساعات حضور در مدرسه : ٥ تا ٦ ساعت

-شروع سال تحصیلی در كانادا از ماه سپتامبر ( مهر )و پايان آن  تا ماه ژوئن ( خرداد ) مى باشد . ( گاها برخی  از مدارس کل سال را برنامه ارائه می دهند )

-شهريه تحيصل دانش آموزان خارجى در مدارس دولتى كانادا : بين ١٠ تا ١٤ هزار دلار در سال

دبیرستان کانادا:

-شامل سطوح ٨ ، ٩ ، ١٠ ، ١١ و ١٢ ميشود . ( تحصيل در استان كبك در مقطع دبيرستان ، شامل سطوح ٧ تا ١١ ميشود)

-ساعات حضور در مدرسه : ٥ تا ٦ ساعت

-شروع سال تحصیلی در كانادا از ماه سپتامبر ( مهر )و پايان آن  تا ماه ژوئن ( خرداد ) مى باشد . ( گاها برخی  از مدارس کل سال را برنامه ارائه می دهند )

-شهريه تحيصل دانش آموزان خارجى در مدارس دولتى كانادا : بين ١٠ تا ١٤ هزار دلار در سال

-دانش آموزان  دبیرستانی سال های سوم و چهارم و کسانی که معدل دیپلم آنها پایین از حد نصاب اخذ پذیرش لیسانس در کانادا می باشند، ابتدا بايد دیپلم دبیرستان کانادایی خود را از یک دبیرستان کانادایی دریافت نمایند و سپس برای دانشگاه اقدام کنند.

-مدت تحصیل در دبیرستان : بسته به سابقه تحصیل متقاضی و نمرات قبلی آنها دارد و معمولا بین 1 تا 2 سال طول می کشد.

تحصيل به زبان انگليسى يا فرانسه :

-در بیشتر بخش‌های کانادا، زبان ‌اصلی تحصیل در سطح مدرسه، انگلیسی می‌باشد. با این حال آموزش به زبان فرانسه نیز در سطحی گسترده در سراسر کشور ارائه می‌شود.

-فارغ از زبان اصلی آموزش، معمولاً انگلیسی یا فرانسه به‌عنوان زبان دوم از سنین آغازین به کودکان تدریس می‌شود.

زبان مورد نياز در كبك

-فرزندان  تازه واردین به کشور کانادا در کبک باید در مدارس فرانسه زبان حضور یابند. البته گزینه‌ی تحصیل در خانه به زبان انگلیسی نیز برای فرزندان آن‌ها در دسترس است.

-معمولاً در کبک دانش آموزان باید تا پایان دوره‌ی دبیرستان به زبان فرانسه درس بخوانند. البته استثنائاتی نیز وجود دارند که به‌واسطه‌ی آن‌ها کودک می‌تواند مجوز شایستگی برای درس خواندن به زبان انگلیسی را کسب کند. برخی از این شرايط :

_اگر پدر یا مادر کودک تحصیلات مقدماتی را در کانادا به زبان انگلیسی سپری کرده باشند.

_اگر کودک یا یکی از خواهر و برادرهایش بیشتر مدت تحصیل در مقطع ابتدایی یا دبیرستان را در کانادا به زبان انگلیسی سپری کرده باشند (در صورتی که پدر یا مادر کودک شهروند کانادا باشد).

_اگر پدر یا مادر کودک بعد از تاریخ ۲۶ آگوست سال ۱۹۷۷ در کبک به مدرسه رفته باشند و در آن زمان توانسته‌اند واجد شرایط تحصیل به زبان انگلیسی شوند ( در صورتی که پدر یا مادر کودک شهروند کانادا باشند).

_کودکانی که والدین آن‌ها به دلایلی مثل مجوزهای تحصیلی یا کاری موقتاً در کبک حضور دارند ، می‌توانند در مدارس انگلیسی‌زبان حاضر شوند.

جدول زیر محدوده‌ی سنی را که کودکان در کانادا باید در مدرسه حضور یابند نشان می‌دهد.

 

سن آموزش در کانادا استان
٦ تا ١٦ سال آلبرتا
٦ تا ١٦ سال نیوفاندلند و لابرادور
٧ تا ١٨ سال مانیتوبا
٥ تا ١٨ سال نورت‌وست تریتوریز
٦ تا ١٦ سال بریتیش کلمبیا
٥ تا ١٨ سال نیوبرانزویک
٥ تا ١٦ سال جزیره پرنس ادوارد
٦ تا ١٨ سال انتاریو
٥ تا ١٦ سال نوا اسکوشیا
٦ تا ١٦ سال کبک
٦ تا ١٦ سال یوکان
٧ تا ١٦ سال ساسکاچوان

 

مقطع كالج در كانادا :

-با توجه به رشد سریع بازار کار، بسیاری افراد ترجیح می دهند که مهارت های مرتبط با دنیای بازار کار را سریعتر و در دوره های کوتاهتر بگذرانند و به دوره های کوتاه مدت در کالج ها و یا موسسات فنی بروند.

-مدت تحصیل در دوره های کالج : بین ٢ تا ٤ سال

-کلاس‌های کالج ممکن است در تمام طول سال برگزار شوند.

-پذیرش تحصیلی از یک کالج کانادایی ميتواند در بسیاری از دوره های فنی، مهندسی، کاربردی، و هنری باشد

-دانشجويانى که دارای مدرک زبان انگلیسی نیستند، باید ابتدا در دوره های زبان کالج شرکت کنند.

تحصیل در دوره های زبان کانادا:

- در حال حاضر سفارت کانادا به متقاضیانى که فقط در دوره زبان در کشور کانادا شرکت کنند ویزای تحصیلی اعطا نمیکند.

-دوره های زبان انگلیسی و یا فرانسه است

-مراكز پذیرش دوره هاى زبان : دانشگاه ها، کالج ها و سایر مراکز آموزشی زبان در کانادا

-مدت دوره آموزش زبان : بسته به سطح زبان متقاضی از 6 ماه تا یک سال

دانشگاه در كانادا :

كانادا  داراى شبکه‌ای وسیع از کالج‌ها و دانشگاه‌ها است كه ارائه دهنده برخی از بهترین زمینه‌های تحصیلی در مقاطع دانشگاهی در سراسر جهان ميباشند.

-در كانادا دانشگاه‌های رسمی بین‌المللی زیادی در نواحی  مختلف شهری و روستایی وجود دارد كه مدارک تحصیلی اعطاء شده از سوی  اين دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های سراسر جهان به‌صورت معادل به رسمیت شناخته شده و موردپذیرش قرار می‌گیرند.

-مدت زمان :دوره لیسانس در کانادا اگر تمام وقت باشد معمولا ۳ تا ۴ سال میباشد.

-سطح زبان : درصورتی که دانشجو دارای نمره زبان کافی برای دانشگاه مورد نظر نباشد، باید ابتدا در دوره زبان دانشگاه شرکت نماید.دانشجویان بین‌المللی امكان تحصیل به یکی از دو زبان رسمی کانادا یعنی انگلیسی یا فرانسه را دارند برخی مؤسسات آموزشی دروس را به هر دو زبان ارائه می‌کنند اما تسلط کامل به هر دو زبان ضرورتی ندارد.

-برای پذیرش در مقطع لیسانس در کانادا دانشجو باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی معتبر باشد. در برخی از استان ها ، دانشجو میتواند دوره پیش دانشگاهی نیز را در کشور کانادا سپری کند که معمولا ۲ سال خواهد بود.

-شروع سال تحصیلی در مقطع دانشگاه در کانادا معمولاً از سپتامبر مى باشد و تا آوریل یا مِی ادامه می‌یابد و هر سال تحصيلى در كانادا از دو نیمسال یا ترم تشکیل می‌شود. بسیاری از  دانشگاه ها امکان اخذ دروس در ماه‌های تابستان را به‌عنوان نیم سال سوم برای دانشجویان فراهم می‌نمایند.

-دانشجويان مقطع لیسانس در کانادا بايد دارای معدل بالا و نمره زبان انگلیسی باشند.

-پذیرش مقطع لیسانس در تمامی رشته ها و دانشگاه های کانادا ، به سابقه تحصیلی و معدل دانشجو بستگى دارد.

-ترانسفر واحد های درسی در دانشگاه هاى کانادا: بيشتر کالج ها و پلی تکنیک ها طبق توافقنامه ای که با دانشگاه هاى كانادا دارند این امکان را به متقاضیان میدهند که واحد های درسی پاس شده در کالج یا پلی تکنیک را به دانشگاه ها انتقال دهند .دانشجويانى که از نظر صلاحیت علمی و یا زبان در حد دانشگاه خاصی نیستند، بايد ابتدا وارد دوره کالج شده و با بديت آوردن معدلى مشخص در کالج ( که دانشگاه مورد نظر تعيين ميكند  ) میتواند واحد های پاس شده را به دانشگاه ترانسفر کند .

-دانشجويان بين المللى  با ورود به کالج میتواند در محیط ساده تر و کمتر آکادمیک ، شهریه پایین ترى پرداخت كنند و پس از گذراندان یک یا دو سال و البته داشتن شرایط معدل و زبان دانشگاه مورد نظر، تحصیلات خود را در مقطع ليسانس ادامه دهند.

مقطع فوق لیسانس و دکتری در کانادا:

-دانشجويان مقطع فوق لیسانس و دکتری در کانادا، بايد  دارای معدل بالای ۱۳ و مدرک IELTS با نمره حداقل ۵  باشند . در برخى از زشته ها مدارک GRE و GMAT مورد نياز است.